Umiejętność tworzenia kursów online to strategia marketingu z dużym potencjałem. Wszystko czego potrzebujesz to wiedza o czymś, co Cię pasjonuje, obecność w Internecie i trochę czasu. Niezależnie Twojego pomysłu na sprzedaż kursów online może znacznie poprawić nie tylko dochód, ale także liczbę lojalnych obserwujących. Jeśli dopiero zaczynasz możesz zacząć od kursu e-mail, a kiedy masz kilka kursów to zaoferuj dodatkowo swoje kursy na platformach kursów online. W tym artykule omówimy kroki tworzenia udanych kursów online. Proces jest taki sam dla każdego. Sukces kursów online będzie zależeć od tego, jak dobrze znasz odbiorców i czy naprawdę naprawiasz ważny problem w ich życiu lub działalności.
Wybierz przedmiot swojego kursu online
Zanim utworzysz kurs online do sprzedaży lub rozdania w zamian za adres e-mail, musisz dowiedzieć się, jaki będzie temat. Najbardziej oczywistym wyborem jest wybór tematu, w którym czujesz się komfortowo. Co więcej, wybierz temat, który Cię pasjonuje. Jeśli masz głębokie i osobiste zrozumienie tematu, łatwiej będzie stworzyć kurs. Jeśli masz szeroką wiedzę możesz mieć wiele tematów, które Cię pasjonują. Wybierz ten, na którym masz największą wiedzę, aby stworzyć swój pierwszy kurs. Następnie możesz dodać więcej kursów.
Inną kwestią do rozważenia jest to, czy tworzysz kurs online jako uzupełnienie swojego bloga biznesowego, czy też szukasz platformy edukacyjnej na pełną skalę? Załóżmy na przykład, że sprzedajesz niestandardowe układy witryny w Twojej witrynie, a czytelnicy bloga pytają, jak założyć firmę taką jak Twoja. Tak więc tworzysz kurs, który zawiera etapy konfigurowania niestandardowego układu strony internetowej. Z drugiej strony, jeśli jesteś profesjonalnym projektantem i masz dość pracy z klientami, możesz założyć witrynę edukacyjną z dziesiątkami kursów na temat projektowania.
Przeprowadź badanie rynku
Po wybraniu tematu musisz upewnić się, że jest na niego popyt. Załóżmy na przykład, że wybrałeś temat dotyczący tworzenia wizualizacji dla bloga biznesowego. Tytuł o wysokim popycie mógłby brzmieć „Jak tworzyć wizualizacje o wysokiej konwersji dla mediów społecznościowych za pomocą Canva”, a tytuł o niskim popycie brzmiałby „Jak tworzyć własne wizualizacje na blogu”. Mimo że są one tym samym pomysłem, pierwszy tytuł ma lepszy cel.
Jak się dowiedzieć, czy Twój temat kursu jest bardzo potrzebny
Pierwszym krokiem do przeprowadzenia badań rynkowych dotyczących Twojego tematu jest wprowadzenie pytań w Google i sprawdzenie, co odpowiedzą Twoi użytkownicy. Zadawaj pytania dotyczące swojego tematu na Facebooku i grupach LinkedIn, w których możesz być. Przeszukuj Quorę i Twittera, używając swojego potencjalnego tytułu jako pytania. Wypróbuj odmiany tego samego pytania i zobacz, co Google sugeruje w pasku wyszukiwania.
Rzeczy które musisz się wiedzieć przeprowadzając badania
Czy to temat, o którym rozmawiają ludzie online?
Czy są zadawane pytania na ten temat online?
Czy potrafisz znaleźć lukę w tym, co jest oferowane i czy Twój temat może wypełnić tę lukę?
Wybierz styl kursu
Teraz, gdy masz już temat i kąt, czas wybrać rodzaj kursu online, który będziesz oferować. Istnieje wiele różnych stylów kursów. Ich główne różnice to długość materiału kursu i głębia oferowanej wiedzy.
Załóżmy na przykład, że jesteś doświadczonym sprzedawcą treści. Potencjalnie Twój kurs może obejmować każdy najmniejszy szczegół w strategii content marketingu. Alternatywnie może to dotyczyć jednego konkretnego punktu działania w strategii content marketingu. Wtedy pojawia się wybór stylu kursu. Są to
3 główne typy kursów online
1. Certyfikaty kursów online
Kurs certyfikacyjny to zbiór kursów lub lekcji na jeden temat, który jest dogłębny i szczegółowy. Kursy te są zazwyczaj oferowane przez duże platformy edukacyjne, ale możesz je również oferować na własnej platformie. Ten typ kursu zazwyczaj oferuje certyfikat ukończenia, który uczeń może dodać np. do swojego profilu Linkedin. Indywidualnie może nie być najlepszym wyborem na początek, ale może być świetnym pomysłem, gdy masz zbiór kursów. Świetnym miejscem do inspiracji na temat kursów certyfikacyjnych jest Hubspot Academy i Linkedin Learning.
2. Kursy mistrzowskie
Masterclass to seria lekcji na jeden konkretny temat, w której możesz nauczyć wszystkiego, co wiesz. Pod względem długości jest podobny do kursu certyfikacyjnego, ale jest o wiele bardziej szczegółowy w określonym temacie. Zobacz jak to robią najlepsi, Masterclass.
3. Kursy online we własnym tempie
Kursy online we własnym tempie są jednym z najczęstszych stylów kursów na początek. Zasadniczo tworzysz kurs i sprzedajesz go użytkownikowi, aby uczył się we własnym tempie. Mogą to być dwie lub trzy raty średniej długości lub dziesięć krótkich rat. To zależy od Ciebie. W takim przypadku upewnij się, że chcesz poznać swoich odbiorców. Fundacja Interaction Design Foundation jest doskonałym przykładem tego stylu kursów, podobnie jak Creative Live.
4. Spersonalizowane szkolenie
Spersonalizowane szkolenie może być trudniejsze do sprzedania, ale możesz też pobierać więcej. Pomysł jest taki sam, jak na każdym kursie, ale dostarczasz materiał studentowi w trybie jeden na jednego. Może to być dobry wybór dla przedmiotu, który wymaga interakcji człowieka, np. Wystąpień publicznych lub sprzedaży.
5. Mini-kursy
Minikursy są najpopularniejszym dostępnym stylem kursów online. Blogerzy robią mini-kursy w celu gromadzenia subskrypcji ich list mailingowych. Jeśli nigdy wcześniej nie tworzyłeś kursu, jest to najłatwiejszy sposób na rozpoczęcie. Celem mini-kursu jest nauczenie czegoś szybko i do rzeczy. Zazwyczaj nie są one bardzo drogie, ale jeśli sprzedasz ich setki, możesz zarobić niezłą kwotę.
Jak utworzyć treść kursów online
Styl treści kursu powinien stanowić jednolitą mieszankę treści pisanych i wizualnych. Jeśli planujesz stworzyć film do każdej lekcji, dołącz do niego plik PDF do pobrania. Jeśli jest to samouczek dotyczący platformy projektowej, zaoferuj uczniom przykładowe pliki do pracy.
1. Zacznij od konspektu
Pierwszym krokiem do stworzenia treści kursu jest przygotowanie konspektu. Dopasuj każdą lekcję lub partię do tego, co będzie w niej zawarte. Oblicz, że każda lekcja powinna zająć mniej więcej tyle samo czasu, aby kurs był zrównoważony i łatwy do przejścia. Nie zapomnij dodać wstępu, w którym zaprezentujesz się i wyjaśnisz, co będzie zawarte w kursie.
2. Złóż materiał
Podczas tworzenia treści może się okazać, że masz już dużo treści, których potrzebujesz w swoim blogu lub wcześniej opublikowanych e-bookach i plikach PDF. Dzięki przepisaniu i nowym efektom wizualnym może zaoszczędzić dużo czasu. Jeśli tworzysz filmy na swój kurs, pamiętaj, aby używać tego samego ustawienia lub stylu filmowania dla wszystkich filmów. Nie zmieniaj drastycznie kąta kamery z jednego filmu na drugi. Bądź konsekwentny.
Nie spiesz się i bądź dokładny. Chcesz dać swoim studentom i widzom wartość. Podaj wskazówki i porady, których mogą nie znaleźć gdzie indziej.
3. Sprawdź swój kurs
Przed oficjalnym uruchomieniem kursu lub nawet wyborem systemu, który oferuje, przeprowadź testy z najbliższymi. Zapytaj swoich najbardziej lojalnych obserwujących, czy są gotowi przetestować wersję beta kursu. Wybierz te, które najlepiej pasują do idealnego klienta dla twojego kursu. Po obejrzeniu filmów i przejrzeniu materiałów pisemnych zapytaj ich o szczerą opinię. Dostosuj lub odpowiednio edytuj materiał. Teraz nadszedł czas, aby wybrać sposób sprzedaży i dostawy materiału.
Wybierz platformę dla swoich kursów online
Tak jak istnieją różne style kursów, istnieją również różne sposoby ich realizacji. Od prostego mini-kursu e-mail do 30 filmów na platformach kursów online takich jak Skillshare lub Udemy. Rzućmy okiem na wszystkie dostępne opcje sprzedaży i prowadzenia kursu online.
1. Email
Kursy e-mail są najbardziej popularne, zwłaszcza gdy dopiero zaczynasz z kursami online. Kurs e-mail można skonfigurować u dostawcy poczty e-mail i podzielonego ścieżki e-mail. W rzeczywistości kurs e-mail to świetny sposób na stworzenie skutecznego lejka sprzedaży e-mailem. Jest to również dość prosty sposób na zebranie adresów e-mail do listy adresowej. Kurs e-mail może być nawet bezpłatny. Następnie to od Ciebie zależy, ile dodasz do sprzedaży.
Materiał kursu e-mailem jest wysyłany raz dziennie lub raz w tygodniu. Raz dziennie jest zwykle lepszy, ponieważ jest szybszy, wysyłanie materiałów kursu raz w tygodniu spowoduje, że studenci stracą zainteresowanie.
2. Wtyczki WordPress / systemy zarządzania nauczaniem
Jeśli masz już witrynę WordPress, możesz dodać wtyczkę LMS, aby zmienić swoją witrynę w klasę online. Dostępnych jest wiele różnych wtyczek LMS lub zarządzanie kursami online. Niektóre mają lepsze opcje dostosowywania niż inne. W niektórych przypadkach system pomoże ci w przyznaniu świadectwa ukończenia uczniom po ukończeniu kursu. W zależności od wybranej wtyczki możesz dodawać testy, tablice społeczności i nie tylko. Ulubione wtyczki LMS to LearnDash i Sensei.
3. Samodzielne platformy
Jeśli wolisz, aby Twoje kursy online były oddzielone od witryny, możesz wybrać niezależną platformę taką jak Thinkific i Teachable. Platformy te oferują wiele opcji dostosowania witryny kursu do marki. Niektóre mają nawet obsługę strony docelowej i dużą kontrolę nad kursami i zarobkami.
4. Platformy typu „wszystko w jednym”
Ponadto istnieją pewne platformy, na których można mieć witrynę internetową oraz platformę kursów online w jednym miejscu. Ulubioną opcją w tej kategorii jest Kajabi. Z Kajabi i kilkoma innymi opcjami możesz stworzyć stronę internetową z platformą kursu z mnóstwem narzędzi, które pomogą Ci zbudować biznes. Jeśli masz już witrynę internetową i po prostu chcesz dodać kursy do swojego repertuaru, ten wybór może być zbyt duży.
5. Rynki kursów online
Ostatnią opcją jest dodanie kursów do stron takich jak Udemy.com czy strefakursow.pl. Na tych stronach nie masz kontroli nad brandingiem swojego kursu, ponieważ będzie to jeszcze jeden element w kolekcji. To świetny wybór, jeśli nie chcesz zawracać sobie głowy konfiguracją kursu i po prostu chcesz stworzyć materiał. Oczywiście platforma zabierze część twoich zarobków w zamian za hosting i promowanie twoich kursów.
Uruchom i promuj kursy online
Po uruchomieniu kursu promuj go konsekwentnie. Użyj strony docelowej swojego kursu jako strony filaru, łącząc się z nią z postów na blogu w Twojej witrynie i postów gości w innych publikacjach. Twórz treści wokół swojego kursu, twórz reklamy na Facebooku, wysyłaj biuletyny, udostępniaj w mediach społecznościowych i umieszczaj informacje na ten temat w podpisie e-mail. Pamiętaj, że jeśli chcesz, aby ludzie znaleźli twój kurs, musisz go tam pokazać, aby mógł zobaczyć.
Podsumowanie
Jeśli dobrze zrobiłeś badanie rynku i wykorzystałeś okazję, aby wypełnić lukę w popycie, rozwiązując problem, który ludzie potrzebowali rozwiązać, Twój kurs powinien zakończyć się sukcesem. Po pierwszym kursie online utwórz kolejny i zrób serię. Ważne jest, aby wiedzieć, że czasami kursy po prostu nie radzą sobie tak dobrze i potrzebują drobnych poprawek w tytule, platformie lub materiale, aby naprawdę odnieść sukces. Nie ma lepszego sposobu, aby dowiedzieć się, czy twoje kursy dobrze sobie radzą, niż przetestowanie ich z lojalnymi obserwatorami.
Czy wiesz już, jak tworzyć kursy online, czy jesteś gotowy na skok? Zostaw swoje przemyślenia w komentarzach i udostępnij je społeczności.